Friday, November 4, 2016

Kisah 2 Hati (7)

Hana merungut,ntah kenapa hari ini menjadi serba tidak kena buat dirinya,sudahlah dia tersalah uniform pagi itu,malah dia tertangkap menceroboh pusat akses pula,dia menyumpah seribu

'Kalau tahu la nak jadi macam ni baik aku tak payah datang sekolah hari ni' Hana melempar begnya dan berbaring di atas katil,tiba-tiba dia terdengar tingkapnya dibaling batu dan Hana melihat Erin memanggilnya

"Hai Na,are you ok?"

"Rasa teruk sangat,jup aku siap"Hana bersalin pakaian dan mendapatkan Erin yang menunggu di luar,mereka menuju ke bawah pokok petai yang menjadi tempat santai mereka

"Now story,apa sebenarnya yang terjadi"Erin menepuk bahu sahabatnya

"Well Rin,kesnya terjadi masa aku nak balik tapi kau tahulah aku lepak minum kat kantin dulu,masa tu budak-budak form 3 mintak aku tolong cakap kat cikgu zai yang mereka nak guna pusat akses"

"Kejap,cikgu zai yang garang tu ke?"

"Kau rasa,anyway aku tunggu la Lyn cari cikgu zai tapi tak jumpa,aku tengok semua dah munyuk jew so apalagi,aku pun bukak la kunci pusat akses dan aku ajak budak-budak ni masuk tak sampai 5 minit kami disergah cikgu zai dan aku...." Hana tidak melanjutkan kata hanya tangisan yang mula kedengaran

"Sabar Na,story pelan-pelan"

"Aku dipecat dari jawatan pustakawan,harapan terakhir aku dan budak-budak ni cuma pada Ayu jew"

Erin terdiam,baginya Hana sudah menempah masalah besar tapi dia tahu Hana berbuat begitu kerana niat yang baik

"Jangan risau,kak Ayu pasti boleh selesaikan hal ni dengan tenang,just yakin yang cikgu zai tak sekejam tu ok"

"I hope so Rin"

(Keesokan paginya)

Hana masuk ke perpustakaan dan terlihat pelajar form 3 yang terlibat bersamanya tunduk membisu,dia pun duduk bersama mereka

"Harap semuanya okey"Fatiha berdebar

"Kak Hana,kami minta maaf sebab libatkan akak dalam hal kami"Nick meminta maaf

"Its okey,akak pun terlebih bersemangat juga" Hana senyum penuh erti lalu Ayu keluar

"Macam mana kak Ayu?"

"Kalian bernasib baik cikgu zai cuma menguji kalian,dan jawatan pustakawan kalian dikembalikan"Ayu tersenyum,Hana terasa lemah lutut

"Fuhhh selamat,well kalian nampaknya ini pengajaran untuk kita" Hana senyum

"Yeayyy" semua bersorak

"Haish ni perpustakaan la" Ayu mengingatkan

'Well Im another problem solved' Hana terkenangkan Hanim

No comments: